Mangfold, inkludering og integrering
Bærum skal være en kommune av mangfold
Bærum skal være en kommune for mangfold hvor alle opplever å være en del av fellesskapet og får tatt i bruk sine ressurser. Da må vi legge til rette for god integrering i alle deler av lokalsamfunnet for innbyggere i alle aldre. Språk, barnehage, skole, arbeid og fritid er viktige nøkler.
Bærum Arbeiderparti vil:
- At Bærum kommune skal være en kommune fri for diskriminering.
- Ha en målrettet og god integreringsprosess fra dag én for alle som har fått opphold
- Tilby gratis barnehage og SFO for barn av foreldre på kvalifiseringsprogram og under språkopplæring.
- Gjenåpne åpen barnehage for barn uten fast plass i barnehage.
- Styrke og synliggjøre ordningen med fritidsstipend. Kommunen skal synliggjøre tilskuddsordningene gjennom skoler og idrettslag, i forbindelse med inndekning av kontingent i idrettslag og støtte til idrettsutstyr.
- Sørge for bedre samordning mellom ulike ordninger for utlån av idrettsutstyr, utstyrsbodene, som er i Bærum. Ha en ordning som gjør at noen av utstyrsbodene kan holde åpent på kvelder og i skoleferier.
- Øke tilskuddet til frivillige organisasjoner som arbeider med integrering på tvers av ulike grupper, som for eksempel Fellesverket.
- Arbeide for trygge og gode tilbud ved fritidsklubbene.
- Øremerke midler som sikrer at flere barn og unge kan delta i den organiserte idretten.
- Engasjere idrettslagene i integreringstiltak.
- Videreføre arbeidet med «Globale Bærum», det vellykkede samarbeidet mellom stat, kommune, næringsliv og frivillighet for å få innvandrere inn i jobb.
- Arbeide for at personer som står utenfor arbeidslivet og som har språkutfordringer skal få tilbud om kombinert språkopplæring og arbeidspraksis
- Styrke ordning med startlån for raskere å kunne etablere seg i egen bolig.
- Bevare parsellhagen «Persillehagen» på Rykkinn og andre lignende lokale inkluderingstiltak i Bærum.
- Etablere et kontaktforum der kommunen inviterer de ulike innvandrergruppene til innspill om aktuelle integreringstiltak.
- Arbeide for at flere som kommer til Norge gjennom familiegjenforening skal innlemmes i introduksjonsprogrammet.
- Være spesielt oppmerksomme på utfordringene ved overgangen fra introduksjonsprogrammet til videregående opplæring og styrke veiledningen med tilbud om språkopplæring og praksis.
- Prøve ut en fagutdanningsmodell for voksne, inspirert av blant annet Gloppen-modellen. Arbeidet baserer seg på at det gis en intensjonsavtale om læreplass fra første skoledag, så fremt faglige krav er bestått. Arbeidet gjøres i et samarbeid mellom kommunen, fylket, næringslivet, NAV, IMDI, flyktningkontoret og partene i arbeidslivet.