Gi skolen et ansvar for skolemat

Innlegg i Budstikka av Halvdan Skard

Portrett av Halvdan Skard

Halvdan Skard. Foto: Terje Heiestad.

Det burde være like naturlig at skolene i Bærum hadde et ansvar for skolemat som at barnehagene og SFO har det.

Alle er enige om at de er bra med et måltid i løpet av formiddagen. Alle er enige om at barnehagene skal sørge for dette for ungene der. Men ikke alle vil være med på Arbeiderpartiets forslag om at skolene skal ha samme ansvar for elevene i skolen. Vi vet at ikke alle skolebarn har med seg matpakke. Dessuten spiser ikke alltid skolebarna den maten de har med seg. En Norstat-undersøkelse fra 2017 viste at 51 prosent av de ansatte i grunnskolen flere ganger i uka opplever at elever er ukonsentrerte, fordi de ikke har spist tilstrekkelig mat i løpet av skoledagen.

Det er paradoksalt at høyresiden syns at det er ok at barnehagene sørger for mat til småbarna opp til femårsalderen og at er det ok at SFO deretter har ansvar for mat til seksåringene etter skoletid, men at det ikke er akseptabelt eller nødvendig at skolene sørger for skolemat om formiddagen til de samme seksåringene.

Hva om dette gjaldt fysisk aktivitet? Alle er enige om at skolebarna bør ha fysisk aktivitet i løpet av skoledagen og at det er skolens ansvar å få det til. Ingen foreslår at dette bare skal overlates til elevene.

I mange år har Ap i Bærum villet at skoleelevene i det minste skulle få et tilbud om frukt og grønt – en ordning de tidligere hadde, men som Høyre fjernet. Hvert år er forslaget vårt blitt forkastet av flertallet i kommunestyret.

Nå går vi til valg på at skolene skal gi elevene våre et enkelt, sunt måltid hver dag.

Kilde: Innlegget ble publisert i Budstikka 6. september 2019