Portrett av Ola H. B. Pedersen ved Utøya

– Et angrep som traff og gjaldt de fleste av oss

Innlegg i Budstikka av Ola H. B. Pedersen

Når store hendelser skjer, er det gjerne «de som opplevde det» som får mest fokus. Det er kanskje naturlig. Men da høyreekstrem terror rammet Norge, var «de som opplevde det» hele landet, hele det norske folket. Derfor er NRKs nye serie om 22. juli så utrolig viktig. Selv om angrepet ikke var tilfeldig rettet, traff det oss alle.

Mange var på jobb den dagen og dagene som fulgte. Deres jobb ble plutselig å redde skadde på sykehuset. Stille hotellet til disposisjon for dem som trengte det, slik blant annet Thon Hotell Oslofjord gjorde for meg og andre. Fange terroristen på øya og avhøre ham i dagene etterpå. Forsvare han, tiltale han og dømme han. Eller møte de overlevende og etterlatte for å snakke, så de kom seg igjennom sorg og vansker. Eller møte sin kollega eller sine elever i dagene, ukene, årene som skulle komme.

Andre var ikke på jobb, men sto tett på dem som var direkte berørt. Naboen til dem som mistet datteren, onkelen som møtte sin overlevde nevø, fotballtreneren som måtte lede et lag som hadde mistet sin kaptein, vennegjengen eller bandet som mistet en skinnende stjerne.

Det som likevel gjaldt oss alle, var angrepet på vårt demokrati og våre grunnleggende verdier. Jeg vet om mange som ikke var involvert, hverken direkte eller indirekte, men som følte at dette var et angrep på dem og samfunnet de var en del av. Det var dette fellesskapet som sto samlet på rådhusplassen, med rosene hevet og hendene rundt hverandre.

NRKs nye serie viser oss hvordan dette var et angrep som traff og gjaldt de fleste av oss. Det er viktig, fordi 22. juli er en del av vår felles historie og derfor skal være en del av vår felles fremtid. Det traff ikke bare «de som opplevde det», men hele det norske fellesskapet. De siste årene har jeg møtt flere hundre elever på 22. juli-senteret og på videregående skoler og snakket med dem om terror, demokrati og grunnleggende norske verdier. Stadig flere husker ikke at 22. juli skjedde. Tiden som møter oss bringer usikkerhet og krefter som truer de verdiene vi er opptatt av. Om vi skal stå i dette, samlet og standhaftig, er det viktig at vi husker 22. juli som det var; et angrep som gjaldt oss alle. Derfor er NRKs serie «22. juli» så viktig.

Kilde: Innlegget ble publisert i Budstikka 21. januar 2020

Foto: Joakim S. Enger, Budstikka