Bærum sykehus fremtid

Ordførerkandidatene i Asker og Bærum:"Skal vi ha gjennomslagskraft i sykehuspolitikken fremover, må partiene i Asker og Bærum slå sine krefter sammen for Bærum sykehus."

original_1478642858_7679164

Bærum sykehus i våre hjerter!

Det er helseministeren som avgjør hva slags sykehusstruktur vi skal ha i Norge. Det er helseministeren som avgjør om Bærum sykehus fortsatt skal være en del av Vestre Viken, et selvstendig helseforetak eller noe annet.

Helseminister Bent Høie fra Høyre ville ikke si noe om Bærum sykehus fremtid da han ble spurt direkte av Budstikka om dette under et besøk i Asker nylig. Han henviste til den kommende nasjonale helse- og sykehusplanen som skal komme nærmere jul i år - i trygg avstand fra kommunevalget.

Han hadde her en gylden anledning til å fortelle velgerne hva Høyre sentralt og han som helseminister tenker om sykehus i vårt område. Han sa ingenting. Vi tipper at det ikke kommer ett ord om Bærum sykehus i meldingen.

Det nytter å drive sykehuspolitikk i kommunene. Du må gjøre som Arbeiderpartiet og stå på for det man tror på over tid. Arbeiderpartiet i Asker, Bærum og Akershus har jobbet systematisk for stedlig ledelse på Bærum sykehus. Vi er ikke kommet helt i mål, men det vi har bidratt til, har snudd utviklingen til det positive på mange områder for sykehuset. Aldri har sykehuset vært bedre! Vi har jobbet for flere områdefunksjoner (spesialfunksjoner) og poliklinikker på Bærum sykehus. Strømmen er snudd fra Drammen mot Bærum. Men mye gjenstår når det gjelder arbeidsforhold, vedlikehold og bildediagnostisk utstyr.

Skal vi ha gjennomslagskraft fremover i sykehuspolitikken, må partiene i Asker og Bærum slå sine krefter sammen for Bærum sykehus.

Det første Asker og Bærum Arbeiderparti kommer til å gjøre etter valget er følgende: Vi fremmer forslag for de nye kommunestyrene i Asker og Bærum om å nedsette et felles tverrpolitisk utvalg som skal jobbe for Bærum sykehus fremtid.

Uansett hva som måtte komme i helseminister Bent Høies helse- og sykehusmelding, vil det gå lang tid før eventuelle omstillinger vil skje. Vi må samarbeide med Vestre Viken for Bærum sykehus – alt annet er uansvarlig.

Som du ser kan Asker og Bærum Arbeiderparti ta grep og kan styre kommunene våre meget godt, hvis du slipper oss til.

Godt valg!

Marianne Riis-Rasmussen, ordførerkandidat Asker Arbeiderparti