Anniken Huitfeldt i Folkets hus i Sandvika

En engasjert foredragsholder og et engasjerende foredrag om "Den internasjonale situasjon."

original_1478639121_9868495

Anniken Huitfeldts foredrag tok for seg svært mange temaer. Utgangspunktet var forestillingen "Klassen vår" på Nationalteatret, der vanlige elever forvandles til rasister når de settes under press og behovet for innordning og beskyttelse blir stort nok.En stor del av foredraget dreide seg om hvordan dette har slått ut i krig og vold i Midt-Østen. Der det norske politiske systemet bygger på deling av makt, er regelen i mange land snarere at vinneren tar alt. Med andre ord en oppskrift på hvordan misnøye og derved vold som politisk middel blir løsningen for mange etniske og religiøse grupper.

Et hovedtema var også   Norges forpliktelser overfor våre allierte, en tradisjon som ble innledet allerede med Tysklandsbrigaden etter 1945. Norge har senere støttet våre alliansepartnere blant annet i Bosnia, Afghanistan og Libya. Det er denne politikken vi viderefører når vi nå sender instruktører til de kurdiske styrkene i Syria.

Det mest imponerende var kanskje at Anniken holdt foredraget med kun en liten liste med stikkord til hjelp.