1. mai appellen av Johannes Kiese, leder av Bærum AUF

original_1478642869_6951077

Kjære alle sammen!

1. Mai er en dag hvor vi skal være stolte. Stolte over vår felles historie. Arbeiderbevegelsen er fylt av helter. Både i fortiden, i dag og garantert også i fremtiden. Nå vil jeg snakke om en av mine største helter, Oscar Torp. Han startet å jobbe på fabrikk allerede som 13-åring. Grunnen til at han måtte begynne å jobbe så tidlig var at hans far omkom på havet på vei hjem fra Canada, hvor han hadde jobbet i ett år i håpet om å forsørge familien.

Oscar Torp fikk tidlig verv i fagbevegelsen og i en alder av 30 ble han valgt til partiformann i Det norske Arbeiderparti. En posisjon han beholdt helt frem til slutten av andre verdenskrig i 1945.

Han var med på å bygge opp Arbeiderpartiet i mellomkrigstiden. Han la mye av grunnlaget for et trykt og inkluderende arbeidsliv i Norge. Arbeiderpartiet gikk i 1933 til valg med slagordet "Hele folket i arbeid". Hele folket i arbeid har i ettertid vist seg å være en av de viktigste grunnsteinene i den norske velferdsstaten. Det er det som er grunnen til Oscar Torp er så stor i mine øyne. Nettopp fordi han visste hvor viktig det var å folk ut i jobb.

Og grunnen til at jeg nevner dette her, det er jo fordi at det er akkurat det samme vi ser i dag. I dag har vi en regjering som helt tydelig ikke verdsetter et trygt og inkluderende arbeidsliv for alle. Det viser de gjennom å svekke arbeidsmiljøloven, men det verste er måten de har omtalt arbeidsledighetskrisa på. Måten de har gitt inntrykk av det høye antallet arbeidsledige er et slags verktøy for omstilling.

de harde fakta er enkle men brutale at 135 000 mennesker står uten jobb. Det er 135 000 enkeltskjebner. I tillegg kommer alle dem som indirekte rammes av ledigheten. Som kanskje opplever at inntekten til familien er mer enn halvert på et blunk. Arbeidsledighetskrisa er ikke bare tall, det handler om mennesker. Det handler om mennesker som mister en av de aller mest grunnleggende trygghetene de har i livene sine – nemlig arbeidet sitt. Vi i AUF vil hver eneste dag kjempe for at alle skal ha en jobb å gå til. Arbeidsfolk skal slippe å stå med lua i handa igjen. For det er arbeidsfolk som taper på regjeringens politikk. Det kommer tydelig frem i fordelingspolitikken deres. Det at de bare ved deres første statsbudsjettet kutta skatten med 12,5 milliarder, hvorav 6,5 av de, gikk til de 5% rikeste. Det svekker velferdsstaten.å svekke velferdsstaten har alltid vært høyresidens mål, men det er nettopp derfor det er så viktig å vinne valget neste år. Vi må sammen forme politikken og budskapet for å få folkets støtte, akkurat slik vi gjorde i 1933 eller for den sak skyld, da vi vant stortingsvalget i 2005. Fordi vi vet hvor viktig det er å kjempe mot høyresidens nedriving av alt vi har kjempet for opp igjennom vår historie.

Gratulerer med dagen alle sammen!